産官学連携による社会課題を題材としたプロジェクト学習授業の開発と評価:―教育改革事業の課題に対応した教育カリキュラムの開発―  [in Japanese] The Development and Evaluation of Project-Based Learning Regarding Social Issues through Industry–Government–Academia Collaboration:-The Development of an Educational Curriculum to Address the Challenges of Educational Reform  [in Japanese]

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Abstract

<p> 社会を地域から支える人材の育成を目指して,高等学校が自治体や高等教育機関,産業界等と協働しながら,地域の抱える社会課題に対応した探究的な学びを実現しようとする動きが進展している。このような取り組みは学校教員への負担の大きさなどのさまざまな実施上の制約があり,学校の状況に合わせて学習効果の高い教育カリキュラムを開発,評価することが大きな課題となる。本研究では,そうした課題に対応して,高校の総合的な学習の時間を対象に,ゲーミフィケーションの要素を取り入れたプロジェクト学習形式の授業を開発し,試行的に行った実践結果について考察を行なった。</p>

<p> High schools, local governments, higher-education institutions, and industries are working together to build a model of exploratory learning that would address local social issues to support local communities. Such attempts face various constraints, such as the burden on school teachers, and challenges to develop and evaluate effective educational curriculums within the school context. In response to these issues, researchers have developed a project-based learning program that incorporates elements of gamification in a current, comprehensive curriculum and has implemented the program in a real classroom of a high school as a trial. The implications of the trial are discussed based on the results of the evaluation.</p>

Journal

  • Computer & Education

    Computer & Education 48(0), 64-69, 2020

    CIEC

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