日常の活動を題材とした小学生向けプログラミング的思考の育成ツール  [in Japanese] Development and Evaluation of a Training Tool for Programming Thinking for Elementary School Students Based on Daily Activities  [in Japanese]

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Abstract

<p> 従来の暗記型の教育では,小学生がプログラミング的思考を習得することは困難であると指摘されている。本研究では,日常の活動を題材として試行錯誤しながらプログラミング的思考を学ぶツールを開発し,その効果の検証を行った。本ツールでは小学生で学ぶプログラミングの処理のうち「順序処理」,「繰り返し処理」,「条件分岐処理」およびその組み合わせを学習できる。本ツールの効果を検証するために,小学生を対象にワークショップ型の評価実験を行った。実験の結果,ワークショップの実施後に,プログラミング的思考を測るテストの平均得点が有意に向上した。特に,「条件分岐処理」の課題の平均点が高かったことから,本ツールを用いてプログラミング的思考のうち特に「条件分岐処理」を効果的に学習できる可能性が示された。</p>

<p> It is difficult for elementary school students to learn programming thinking in conventional learning by memory. In this study, we developed a tool to learn programming thinking by trial and error using daily activities as a subject, and verified the effect of the tool. With this tool, "sequential processing, " "iterative processing, " "conditional branching processing, " and combinations of them can be learned. In order to verify the effectiveness of this tool, we conducted a workshop-type evaluation experiment for elementary school students. As a result of the experiment, after the workshop, the average score of the test for measuring programming thinking was significantly improved. In particular, the average score of the task of "conditional branching" was high, indicating that this tool could be used to effectively learn the "conditional branching" of programming thinking.</p>

Journal

  • Computer & Education

    Computer & Education 48(0), 82-87, 2020

    CIEC

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