海外大学図書館における電子書籍の動向:パンデミック下のハーバードでの教育と研究の支援  [in Japanese] E-resources in the US university library: Harvard's case under the pandemic  [in Japanese]

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Abstract

<p>2020年3月にパンデミックとなった新型肺炎の影響で,ハーバード大学では3月23日から全ての授業がオンラインに切り替わり,図書館の全職員が自宅勤務となった。春学期途上の突然の移行を経て,9月の新学期はオンライン授業のみとなったが,大学図書館は,この新たな教育形態の支援を最優先として取り組んできた。本稿では,ハーバードのオンライン教育における電子資料活用の実際を,日本語資料専任ライブラリアンである筆者の職務を交えながら,報告,考察する。</p>

<p>Due to the pandemic, Harvard University swiftly switched its instruction from in-person to remote in the middle of March 2020. The online instruction continued through the fall semester. Providing online resources has been the highest priority of Harvard Libraries in order to support teaching and research in this new and challenging environment. In this paper, the author, a Japanese bibliographer at Harvard, reports how e-resources are being used while libraries are implementing some emergency measures such as Controlled Digital Lending (CDL) under this unexpected transition.</p>

Journal

  • The Journal of Information Science and Technology Association

    The Journal of Information Science and Technology Association 71(1), 28-33, 2021

    Information Science and Technology Association, Japan

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    130007964759
  • Text Lang
    JPN
  • ISSN
    0913-3801
  • Data Source
    J-STAGE 
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