購買の段階を考慮した消費者異質性分析

  • 石橋 敬介
    流通経済研究所/筑波大学大学院ビジネス科学研究科
  • 伴 正隆
    筑波大学大学院人文社会ビジネス科学学術院ビジネス科学研究群
  • 尾崎 幸謙
    筑波大学大学院人文社会ビジネス科学学術院ビジネス科学研究群

書誌事項

タイトル別名
  • Consumer Heterogeneity Analysis Considering the Stage of Purchase Decision Making:Application of Hurdle Model to Consumer Price Response Analysis
  • 購買の段階を考慮した消費者異質性分析 : ハードルモデルの消費者価格反応分析への応用
  • コウバイ ノ ダンカイ オ コウリョ シタ ショウヒシャ イシツセイ ブンセキ : ハードルモデル ノ ショウヒシャ カカク ハンノウ ブンセキ エ ノ オウヨウ
  • —ハードルモデルの消費者価格反応分析への応用—

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抄録

<p> We propose a model that consider the stage of purchase decision making by dividing it into deciding whether to purchase and deciding how many products to purchase. For this purpose, we used a hurdle model that combines a binomial logit model and a Poisson regression model. The hurdle model is suitable for analyzing zero-inflated data. In our analysis, we incorporated marketing variables in each model and compared which stage the marketing variables affect more. We compare several models using WAIC and show that the proposed model is superior. Results from the proposed model can be used for sales promotion activities targeted at individual consumers. </p>

収録刊行物

  • 行動計量学

    行動計量学 47 (2), 89-97, 2020

    日本行動計量学会

被引用文献 (1)*注記

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参考文献 (16)*注記

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