分散仮想環境への非同期インタラクション機能の導入

書誌事項

タイトル別名
  • Integrating Asynchronous Interaction Function into Distributed Virtual Environments

抄録

Second Lifeなど,インターネット上の仮想世界が注目を集めている.現在はインターネット上のサービスとして普及し始めているが,今後は企業内イントラネット上でのコラポレーション環境としても利用されることが予想される.コラボレーションのプラットフォームとして仮想空間を考えた場合,匿名性を重視するよりも,ユーザ間の信頼感や親密感を作り出すような環境が好ましい.また仮想空間において企業活動が展開されるようになると,ロールプレイングゲームのようなゲーム性を重視するよりも,仮想空間内の活動の状況把握や指揮伝達の効率性が要求される.さらに仮想空間内の活動が長期に継続する場合,メールのような非同期のコミュニケーション手段が必要となる.本稿では,コラボレーション環境に適した機能を盛り込んだ仮想空間のフレームワークを提案する.提案するフレームワークではテレビ会議システムのようにユーザの音声,映像データを伝送することで,現実世界のアウェアネス情報を伝達することを可能とする.その際,仮想空間での位置関係に応じてアウェアネス情報の通信を制御し,現実世界のような自然なコミュニケーションを実現する.また,アバタの分身を仮想空間の複数拠点に配置することにより,仮想空間の離れた場所で進行している活動を同時に把握することを可能とする.アバタの分身には非同期通信機能を持たせ,ユーザの都合の良い任意のタイミングで複数の会話グループとコミュニケーションできるようにする.これらの機能の有効性を評価する方法についても考える.

Virtual worlds (VW) on Internet such as Second Life attract attention. Up to now, VWs have spread as popular services on Internet. In the near future, it is expected that VWs will be used as collaboration environments on intranets of enterprises. Considering VWs as a platform for collaboration, forming reliance and closeness is more desirable than keeping anonymity. When enterprise activities are developed on virtual spaces, efficiency for understanding situation of activities on VWs and command transmissions is required. Interest of game such as roll-playing game are not required. Furthermore, when activities on virtual space continue over a long term, asynchronism communication is required. In this paper, we propose a virtual space framework which is suitable for a collaboration environment. The proposed framework can transport awareness information of the real world by capturing and transferring user's audio and video data similarly to video conferencing systems. Our framework controls communication of awareness information based on user’s position in virtual space, in order to realize natural communication. Moreover, it allows user to put replicas of avatar on multiple places and understand multiple activities that are going on at distant places. A replica of avatar has an asynchronous communication function. User can communicate with multiple conversation groups arbitrarily. We consider evaluation method for effectiveness of the proposed function.

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詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050855522108011904
  • NII論文ID
    170000074893
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00089783/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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