3D仮想空間におけるユーザ間インタラクションを実現するためのユーザ視野に基づくQoS適応機構

書誌事項

タイトル別名
  • QoS Adaptation based on Area of Interest for User Interaction in 3D-VE

抄録

本デモでは,我々が提案している実空間のモパイルユーザと遠隔のネットワークユーザの聞の共同作業およびインタラクションを実現するフレームワークFAIRVIEW におけるQoS制御を実演する.FAIRVIEWのQoS制御では, ユーザの向きと角度によって,視野内の各オブジェクトに重要度を付け,ユーザが使用できる通信帯域を重要度に従い比例配分することで,各オブジェクトに対する使用帯域を決める. 本ヂモでは, QoS 制御によって,ユーザの視野の移動に伴い各オプジェクトの描画クオリティがどの様に変化するのかを実演する.

We have proposed FAIRVIEW, a framework for realizing 3D graphics-based interaction between mobile users in real world and remote network users. In order to realize FAIRVIEW in an ordinary wireless LAN and Internet environment, a QoS adaptation mechanism is essential. The QoS adaptation mechanism of FAIRVIEW regulates, for each user, update frequency of his/her observable objects depending on the importance values associated with regions of sight within available bandwidth. In this demonstration,we show how our QoS adaptation mechanism changes the quality of each observable object as the user moves his/her sight.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050292572102679552
  • NII論文ID
    170000074936
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00089826/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ