連鎖型パズルゲームにおけるパズル問題の自動創作

書誌事項

タイトル別名
  • Automatic creation of chain type puzzle game problems

抄録

連鎖が発生するコンピュータパズルゲームの1種である「パネルでポン」のパズル問題を自動創作するプログラムを作成した.面白い問題を作らせることを目標とし,面白さに関わる要素として「連鎖」の回数に着目した.自動創作プログラムは,問題創作,問題解答の2つの機能を持ち,問題創作,問題解答の機能を順番に使うことで解の存在する問題を創作する.問題創作機能はパネルの配置パターンを6種類用意し,それらをランダムに選択し,配置と調整を繰り返すことでパズル問題を創作する.作成した問題創作プログラムに問題を作らせた結果,長い連鎖を仕込んだ問題を創作させることができた.

We have created a program for the automatic creation of puzzle problems for "Puzzle League". Puzzle League is a computer puzzle game where a chain of disappearing panels can occur. Our aim is to automatically create interesting puzzles and as a first step, we have focused on these chains of disappearing panels as a measure of how interesting the puzzle is. To automatically create puzzles, a program to generate possible puzzles and a program to check the correctness of these puzzles is needed. The puzzle generation program uses six types of patterns and arranges these randomly to create chains of disappearing panels. With this approach we were able to generate puzzles with long chains.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050574047114222720
  • NII論文ID
    170000078718
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00095801/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

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