初学者向けの状態遷移図による振舞に関する概念モデリング教育へのモデル駆動開発方法論に基づく学習環境導入の効果

書誌事項

タイトル別名
  • Effectiveness of a Model-Driven Development Method based Learning Environment for Fundamental Behavioral Conceptual Modeling with State Machine Diagram

抄録

本研究では,モデル駆動開発方法論に基づく学習環境を初学者向け概念モデリング教育に導入し,学習者自身が対象物の振舞を観察することによるモデル評価を導入している.本稿では,既習知識の異なる 2 つの被験者群を対象として,モデル駆動開発方法論に基づく学習環境導入前後のモデル品質の差の分析から,提案学習環境導入の効果を考察する.

The purpose of this study is to explore the educational methodology about behavioral modeling for beginners. We have been introducing the model driven development (MDD) method in our modeling education for university freshmen and sophomore. An model editor which includes pre-defined meta model for a target device and original compile server have been used for a conceptual modeling courses in university. In this paper, we try to evaluate the educational effectiveness of the MDD method for behavioral modeling education with state machine diagram.

収録刊行物

キーワード

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050292572101960832
  • NII論文ID
    170000087159
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00106393/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ