対戦格闘ゲームにおけるゲームAIや操作法の違いがプレイヤの感じる面白さに与える影響の分析

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  • Analysis of Effects of AIs and Interfaces to Players' Enjoyment in Fighting Games

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本稿では,対戦格闘ゲームにおけるゲームAI(AI)や操作法がプレイヤの感じる面白さに与える影響について分析する.対戦格闘ゲームには,キーボードなどの指先による操作と,Kinectを用いて体の動きで操作する方法がある.プレイヤがいずれの操作においても楽しく対戦格闘ゲームをプレイするためには,プレイヤと互角に戦うようなAIが必要である.また,それを実現させるためには強さをある程度持ったAIが必要である.本稿では,UCTをノード選択における戦略としたモンテカルロ木探索,ルーレット選択,ルールベースの手法を組み合わせることで,先述したAIを開発する.このAIをベースにし,UCTの評価関数を改変することによってプレイヤに合わせて強さを調整(難易度調整)するAIを開発する.そして,AIや操作法がプレイヤの感じる面白さに与える影響を,キーボード,Kinectのそれぞれの操作において分析する.対戦格闘ゲームの国際AI大会のプラットフォームとして利用されているFightingICEを用いた被験者実験より,難易度調整はプレイヤがより楽しんで対戦格闘ゲームをプレイするための重要な要素であり,特にKinectにおいて顕著な効果が示された.

In this paper, we analyze effects of AIs and interfaces to players' enjoyment in fighting games. There are two input interfaces in fighting games. One is finger-control interface such as the keyboard or gamepad, and the other is body-movement-control interface like Kinect. In order to have players enjoy playing fighting games in both input interfaces, AIs are need that evenly fight against their opponent human players. To implement such AIs, it is also necessary to have sufficiently strong AIs to be based upon. In this paper, first, we attempt to make a latter AI, called pAI, by combining MCTS with UCT (used in MCTS's selection criteria), roulette selection, and rule-base. Next, based on pAI, by changing its UCT evaluation function, we develop eAI, an AI that dynamically adjusts its strength to that of its current player in the game. Finally, we analyze effects of both AIs and keyboard as well as Kinect interfaces to players' enjoyment. The results of our experiments using FightingICE, a fighting game platform recently used in a number of game AI competitions, show that adjustment of AIs' strength is an important factor for the player to play the game with more fun.

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