類題を用いた演習機能のMoodleへの実装  [in Japanese] Implementing Functions of Similar Question Exercise to Moodle  [in Japanese]

Access this Article

Search this Article

Abstract

類題を用いた演習は,ピア・ティーチングを活性化するとともに,学生の自信と学習に対する満足度を高める傾向がある.しかし,この類題演習を活用するには,事前に多くの問題を準備し,学生ごとに異なる問題を出題しなければならない.本研究では,この類題演習実施上の問題を軽減することを目的として,LMS上で単一のテンプレートから複数の類題を生成するためのMoodle用プラグインを開発した.この拡張機能を利用することで,類題作成にかかる労力を軽減できるとともに,問題に応じてフィードバック情報を変化させることができる.また,生成した問題群は標準の小テストモジュール等でも利用可能である.さらに,グループの全学生個々に異なる問題を表示し,一定時間後に正解を表示する等の類題演習に特化したプラグインも開発・提供した.これらのプラグインを実際の授業で試用したところ,期待どおりに機能することを確認した.Exercises used similar questions tend to be more active with the peer teaching, and to enhance the satisfaction and confidence. To leverage exercises using similar questions, a number of quiz questions should be prepared to serve a different question for each student. To assist in preparation of similar questions, we have developed a plugin of Moodle for generating a plurality of similar questions from a single template. By utilizing this plugin, a teacher not only can prepare a huge number of similar questions with less work, but also can use various additional functions as varying a feedback depending on the question. The produced similar questions can also be used in the standard built-in quiz module, and additionally, a new plugin specialized for supporting exercises with similar questions is developed. It provides several specific functions as selecting a different question for each student, showing answers after certain period of time etc. It works as expected in our practical trial use for classes.

Journal

  • 情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

    情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE) 2(2), 85-94, 2016-10-07

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    170000148211
  • NII NACSIS-CAT ID (NCID)
    AA12697953
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Article
  • ISSN
    2188-4234
  • Data Source
    IPSJ 
Page Top