プログラミング入門教育における図形描画先行型のコースウェアが学習に与える影響

情報処理学会 オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • Comparison between Two Types of Courseware for Introductory Programming

この論文をさがす

抄録

筆者らは,10年にわたり初学者向けプログラミング学習環境であるPENを用いてプログラミングの入門教育を行ってきた.本論文では,情報科学を専門としない学部の全6クラスの情報リテラシ科目のなかで実施した,90分 × 4回のプログラミング演習について述べる.当初は,キーボードから数字を読み込んで計算結果をディスプレイ画面に出力するような例題から始めて逐次・条件分岐・繰返しを学び,最後に図形を描画する単一のコースウェアを用いていた.その2年後,図形描画の例題から始めるタイプのコースウェアも開発し,クラスごとにどちらかのコースウェアを用いて演習を行ってきた.本論文では,2011年度から4年間の授業におけるアンケートおよび試験成績を統計的に分析した.その結果,図形描画をともなう例題を扱う方が,繰返しのようなつまずきやすい学習内容でも,理解度や楽しさを下げることなく学習できていることが分かった.

We have been teaching introductory programming for ten years using Programming Environment for Novices, PEN. This paper describes the programming exercise which consists of four sessions of 90-minute lessons in computer literacy. The exercise is performed in six classes, and each class has 45 to 60 non-computer science students. Originally, the courseware for the exercise started with programs that read numbers from the keyboard and write calculated results to the display. The first three lessons of the courseware were ‘traditional’ and devoted to sequential processing, conditional branch and repetition, but were followed by one lesson that focused on drawing circles and boxes using graph functions. Two years later, the authors developed another courseware, in which the first three lessons started with drawing circles and boxes, followed by one lesson of calculation of input values and writing results to the display. Each class has adopted one of the two types of courseware. This paper discusses the four-year experience of the programming exercise from 2011 to 2014. Statistical analysis of the questionnaires and exam scores shows that students using the courseware that started with drawing diagrams seemed to learn in a more receptive manner and more enjoyably than the students who used other courseware.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001337908331520
  • NII論文ID
    170000148424
  • NII書誌ID
    AA12697953
  • ISSN
    21884234
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00177560/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ