鍵盤上への演奏補助情報投影機能を持つピアノ学習支援システムを用いた熟達過程の評価分析

書誌事項

タイトル別名
  • Evaluation Analysis of a Piano Learning Support System Focusing on the Learning Process

この論文をさがす

抄録

楽器の演奏技術の向上には多大な時間や労力を必要とするため,敷居の高さに利用を断念したり,習熟効率の低さから挫折してしまったりする演奏者が多い.この問題を解決するために,筆者らの研究グループは,鍵盤の上部に設置したプロジェクタを用いて鍵盤上や鍵盤の周囲に打鍵位置情報など演奏を補助するための情報を投影するピアノ学習支援システムを構築してきた.評価実験から対比手法である「光る鍵盤」の学習方法と比較して打鍵ミス数が少なくなり課題曲を短時間で学習できることが明らかになったが,提案するピアノ学習支援システムを用いずに新規の楽曲を練習し打鍵ミスすることなく弾ける能力も獲得できるかといった熟達化への効果を十分には調査できていなかった.そこで本研究では,ピアノ学習支援システムの熟達化プロセスについて詳細な評価分析を行う.評価実験では,提案する学習支援システムを使いながら5日間かけて6人の被験者に1日30分間課題曲を練習してもらい,実験日ごとの熟達度を調査するためにシステムの補助がない状態で課題曲を演奏してもらった.練習中に記録した打鍵データなどをもとに熟達化プロセスを検証した.

Beginners often give up practicing the piano because of the difficulty of acquiring piano techniques such as reading a score, correct keying, and proper fingering. Our research group developed a piano learning system to support correct keying and fingering for beginners. It uses a projector which is set above the keyboard and can display information along the entire MIDI keyboard. We have developed a prototype system, and evaluated its effectiveness through actual use of the system. We found that it had significant advantages over conventional methods. However, we cannot examine the learning process for keying technique, using this system. Therefore, the goal of our study is to evaluate and analyze the proposed learning system, focusing on the learning process. We conducted an evaluative experiment with six participants over five successive days (30 minutes per day), using the proposed learning system. We analyzed the learning process considering accuracy of keying.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050282812885087232
  • NII論文ID
    170000148592
  • NII書誌ID
    AN00116647
  • ISSN
    18827764
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00178845/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ