ICTが可能にした新しい外国語学習(「声」中心の学び方)

IPSJ Open Access

Bibliographic Information

Other Title
  • A New Method of Language Learning Using ICT (Voice-centered Approach)

Search this article

Abstract

本論文では,ドイツ語初級クラスでのICT活用,特に声を出すトレーニングのためのICT活用法について紹介する.学生は自分の発した言葉に対してなんらかのレスポンスがなければ,ドイツ語のフレーズを声を出しながら何度も練習するというモティベーションを保つことはできない.しかし,スマートフォンやタブレット端末の音声認識アプリやカメラアプリを使うことで,自分の発音を自分自身でチェックし,どこに発音の問題点があるのか認識することができるようになる.またドイツ語を話す様子をビデオに撮影することで,達成感・満足感を得てドイツ語学習への意欲がさらに上がる.学生たちの感想から,こうしたアクティビティが第二外国語学習のモティベーションをあげていることが分かる.

In this paper, I am going to introduce how to use ICT tools in a German class for beginners, especially for speak-aloud training. If students receive no oral response while studying alone or even in the classroom, they lose their motivation to speak German phrases aloud over and over. However, using a speech-to-text app and the camera app on their smart devices, they can check their pronunciation by themselves and are able to recognize what the weak points of their pronunciation are. In the video shooting activities, they enjoy a sense of achievement and increase their motivation for learning German. The voices of my students show how these activities raised the motivation of students to learn other foreign languages.

Journal

Related Projects

See more

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top