データベースと情報システムを学習する授業の提案と実践

書誌事項

タイトル別名
  • Information Systems Education with Database in High School

この論文をさがす

抄録

本研究では,高等学校共通教科「情報」を対象に,データベース操作とデータベースを活用したプログラム体験実習を通して情報システムの仕組みを学習する授業を設計した.授業では,データベース学習用ツールsAccessを利用して選択・結合などのデータベースの基本処理を理解した後,SQLによるデータベース問合せを学習する.続いてデータベースが企業やインターネットなどの情報システムの裏側で活用されていることを,コンビニエンスストアで利用されているレジのPOSシステムを題材とした情報システムの体験実習を通して学習した.本論文では,高等学校で実践した授業の内容を紹介し,提案授業の有用性を評価した.その結果,授業内容はやや難しかったものの,満足度は高く,学習目標を達成できていることが分かった.

In this paper, we developed a teaching scenario of computer science education for high-school students to learn fundamental knowledge of information systems through database exercises. This scenario consists of following exercises: Students 1) use ‘sAccess’, a tool of database education system to understand basic database operations, 2) learn database queries using SQL, and 3) experience a web application simulating convenience store POS systems which have typical structure of information systems based on databases. This paper presents the overview of the practice and implementation this scenario to real classes. We also report the analysis of questionnaire answers from students who experienced the exercises.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050564287861910656
  • NII論文ID
    170000149006
  • NII書誌ID
    AA12697953
  • ISSN
    21884234
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00183735/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ