衣服牽引による視聴覚コンテンツ体験の向上

書誌事項

タイトル別名
  • Improvement in Audio-visual Content Experience by Pulling Clothes

この論文をさがす

抄録

ゲームや映画などの視聴覚コンテンツにおいて,コンテンツの臨場感を高めるためにマルチモーダルな感覚を提示することは重要であるが,装置が大型化しやすいなどの問題があった.そこで我々は,4つのモータと糸を用いたコンパクトな装置で衣服を身体前後方向へ牽引することで身体へ皮膚感覚・深部感覚の2つの感覚を提示し,簡易的かつ効果的に自己運動感覚を向上させる手法を提案した.また,移動をともなうコンテンツのどの移動成分に合わせて牽引力を提示するべきかについて検討し,速度成分に合わせた牽引が最も良い結果となった.

The realism of audiovisual media with self-motion, such as racing games and movies, is enhanced by the sensation of bodily motion. In various studies, this sensation is presented by actually moving the user's body in accordance with the audiovisual motion. However, such devices tend to be bulky, and compact devices can only simulate one sensation. Here, we proposed a simple and effective system for simulating self-motion. The compact system uses four DC motors and string to pull the user's clothes both forward and backward and thus elicit both skin sensation and deep sensation. We investigated whether users perceived the presented sensation as acceleration or velocity by Scheffe's method of paired comparisons, and found that the immersion was improved by pulling clothes in accordance with velocity.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050001337909742208
  • NII論文ID
    170000149883
  • NII書誌ID
    AN00116647
  • ISSN
    18827764
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00192262/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    journal article
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles
    • KAKEN

問題の指摘

ページトップへ