情報セキュリティ教育課程開発のための国内外の大学比較分析による技術能力分析
Bibliographic Information
- Other Title
-
- Technical Competency Analysis on Domestic and Foreign Universities for Information Security Curriculum Development
Abstract
情報セキュリティへの脅威はますます増加しており,国家・社会的に高度な技術を備えた人材を求める声が増大している.それに伴い,日本は国家戦略として,今後,高等教育機関における情報セキュリティ教育課程を拡充していく方針を示している.情報セキュリティ教育課程は,実際の現場から要求される技術能力を満たす,現実に即した人材を育成するものでなければならない.そこで本研究では,NICE (The National Initiative for Cybersecurity Education) が定義した情報セキュリティ技術能力を要求要件と捉え,国内外の大学における情報セキュリティ教育課程を分析することによって,技術能力に注目した教育課程開発のための方向性を考察する.
Threats to information security are increasing rapidly. However, professionals who fight against them are lacking from the viewpoint of both quantity and quality. To solve this problem, the government of Japan announced the new policy to expand a curriculum of information security at higher education institutions. The curriculum needs to be practical and provide technical competencies required on actual field. In this study, we investigate the direction for curriculum development by adopting the information security competency defined by NICE(The National Initiative for Cybersecurity Education) and analyzing the curriculum among domestic and foreign universities.
Journal
-
- コンピュータセキュリティシンポジウム2015論文集
-
コンピュータセキュリティシンポジウム2015論文集 2015 (3), 441-448, 2015-10-14
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1050292572149801600
-
- NII Article ID
- 170000151362
-
- Web Site
- http://id.nii.ac.jp/1001/00146819/
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- conference paper
-
- Data Source
-
- IRDB
- CiNii Articles