プログラミング問題における多様な回答の可視化

書誌事項

タイトル別名
  • Visualization of Varieties in Answers to Programming Problems

抄録

教師がプログラミング問題に対する生徒の答えを採点するのは簡単ではない。なぜなら、プログラムを採点する際、教師はプログラムの達成度だけでなく、教師が意図したプログラムの要件を達成したかも評価する必要がある。このような問題を解決するために、プログラムを特徴ベクトル表現に変換するソフトウェアであるprog2vecを用いてプログラムの評価を支援する手法を提案する。具体的には、プログラミング問題がその目的を達成するために特定の方法を必要とするかどうかを推定する。出題された問題を達成するために特定の方法が存在すると推定した場合、プログラムの特徴を部分構成木の統合によって視覚化する。以上より、我々の提案手法は、プログラミング問題の回答の評価基準の補助を行うことができると考える。

In grading for programming exercises, the teacher needs to evaluate not only its requirement achievement but also how the program achieves them. To remove the burden of such difficulty, we propose a supporting method to evaluate the program using prog2vec, which is a software that converts a program into its feature vector representation. Specifically, our proposed method estimates whether a programming problem needs specific ways to achieve its purpose or not from a set of programs that are made as to the answer to the problem. And if the method evaluates more than one way to achieve the given problem, we propose to visualize these programming ways in the structural graph representation. This visualization will help teachers that have a lot of and various answers for a programming problem to define evaluation criteria for them.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050574047106067072
  • NII論文ID
    170000180290
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00198582/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ