子供のプログラミング能力の獲得段階に関する定量的分析:小学校4~6年生のScratchプログラミングを対象として

Bibliographic Information

Other Title
  • Quantitative Analysis for Acquisition of Children's Programming Skills: Scratch Programming of Grade 4-6

Search this article

Abstract

新学習指導要領で2020年度より小学校からプログラミング教育を実施することが明記されたが,プログラミング能力の獲得段階に関する情報は少ない.そこで本研究では,その獲得段階を明らかにするため,Scratchコミュニティにおいて小学校4~6年生が作成した900本近いScratchプログラムを対象に定量的な分析を行った.分析には,コンピュテーショナル・シンキング概念をもとにした評価基準を用いた.分析の結果,小学校4年生では,分岐・ループ・変数などの基本的なプログラミングができること,小学校6年生では,分岐・ループの入れ子や,カスタムブロックを使用できるようになることを示した.そして小学校4・5年生と6年生の間にプログラミング能力が向上することを示した.

Although the new Curriculum Guidelines of Japan announced that programming education is going to start in elementary schools in FY2020, there is few information on the stage of acquisition of children's programming skills. Therefore, this study analyzed nearly 900 Scratch programs created by children of grade 4-6 and made developmental stages of programming clear. Before analyzing, we developed new assessment criteria based on computational thinking concepts. The result shows that children of grade 4 can develop basic program with conditionals, loops and data and children of grade 6 can use nesting of conditionals/loops, and custom blocks. It also shows that children gradually develop their programming skills during grade 4, 5 and 6.

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top