チャットボットと個別指導を併用した数学教育における理解困難箇所の学習支援の実践と評価

書誌事項

タイトル別名
  • Practice and Evaluation of Learning Support for Understanding Difficult Contents in Mathematics Using a Chatbot and Individual Coaching

抄録

著者らの大学では,数学リメディアル科目を反転授業形式で行っている.この科目では,授業の最初に著者ら が開発したチャットボットを利用し,予習で利用した e ラーニング教材や予習の学習内容について,学生自身が理解 の足りていないと考えている箇所を対話形式で回答させている.これまでの実践において,理解不足箇所の抽出が不 十分であるものの,抽出した理解不足箇所に対してシステムと人による支援を混ぜて学習支援を行うことで学生の理 解度向上に繋がることが示唆されている.本研究では,反転授業における学生の理解度の向上を目的とし,チャット ボットを利用した数学のつまずき箇所の理解を支援する学習支援システムの改善を行った.また,2020 年度前期に本 学で実施された数学リメディアル科目において,オンライン授業下と対面授業下で本システムの利用実験を行った. システム評価の結果,本システムにより学習者の理解不足箇所に応じた学習支援を素早く行うことが可能となり,学 生の理解度を深めることに繋がることが示唆された.

Our university offer mathematics remedial courses by flipped classes. A chatbot developed by the authors is used at the beginning of the class in this course. We asked students to respond interactively to the learning contents that they did not understand enough in e-learning materials used in the preparation lessons by using the chatbot. In the practice so far, it was not enough to extract the parts that were not fully understood, but it is suggested that the combined support of the system and humans will lead to the improvement of students understanding. In this study, we improved a learning support system that uses chatbot in order to improve students understanding in flipped classrooms. In addition, in the mathematics remedial course conducted at our university in the first half of 2020, we conducted an experiment using this system under online and face-to-face classes. As a result of using this system in the courses in the first semester of 2020, we showed the system enabled a teacher, teaching assistants, and student assistants to quickly provide learning support based on their response to it, and it is suggested that it would lead to deepening students understanding.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

  • CRID
    1050292572145443968
  • NII論文ID
    170000184132
  • Web Site
    http://id.nii.ac.jp/1001/00208671/
  • 本文言語コード
    ja
  • 資料種別
    conference paper
  • データソース種別
    • IRDB
    • CiNii Articles

問題の指摘

ページトップへ