提示型検索モデルに基づくミュージアム電子ガイドとその利用ログを用いた事前学習・事後学習支援

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抄録

本研究では,提示型検索モデル(Ostensive Search Model)に基づくインタフェースによって鑑賞者個人の興味を反映したミュージアム体験を可能にする電子ガイドを提案し,そのログを分析することで実現可能になった事前学習,事後学習支援システムについても提案する.我々は,国立民族学博物館(みんぱく)の展示物のうち3,053点について,展示物の解説やビデオなどの詳細情報を検索し,メモなどのアノテーションを付与できるiPad用アプリケーションである「みんぱくガイド」を作成した.みんぱくガイドは,鑑賞者が新しい展示物に気付いたり,興味を明確化することができるように,一覧性の高い検索結果画面を中心に情報探索を繰り返せるインタフェースを持っている.このような電子ガイドの操作履歴や位置情報などのログを用いることで,個人のミュージアム体験を色濃く反映した事前・事後学習支援を可能にした.事前学習支援システムでは,ミュージアムに行く前にカードを整理しながら鑑賞計画を立てるウェブアプリケーションの利用を通じて,鑑賞者に自分が何を学びに行くかという鑑賞軸を自覚してもらう.また,事後学習を促す仕組みとして,ログから鑑賞者が興味を持った展示物を推定し,後から鑑賞体験を思い出しやすくするためのパーソナライズされたポストカードを自動生成するシステムも作成した.

This paper proposes an electronic guide application that enables visitors to get a museum experience that reflects their individual interests through an interface based on an Ostensive Search Model. In addition, we propose a pre-learning and post-learning support system that can be connected to our electronic guide. The system is based on a search result screen with a high level of browsability. We propose a system that allows users to search for detailed information such as explanatory texts and videos of exhibits they are interested in and add annotations such as handwritten notes. We created the “Minpaku Guide,” an iPad application that allows users to search for detailed information such as explanatory text and videos on exhibits of interest and add annotations such as notes. We also developed pre-learning support systems connected to our guide application. As a pre-learning support system, we created a web application that allows users to manually organize cards before visiting the museum to clarify what the visitors will learn beforehand. As a post-learning support system, we implemented a system that summarizes the visitor's operation log of the guide application into a postcard that helps to recall the viewing experience later.

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