[資料]進路不決断尺度の構成 : 中学生について

書誌事項

タイトル別名
  • シンロ フ ケツダン シャクド ノ コウセイ チュウガクセイ ニ ツイテ
  • The Construction of the Factorial Scales of Career Indecision Dimensions for Junior High School Students

この論文をさがす

抄録

本研究の目的は,中学の男子生徒と女子生徒を対象とした進路不決断次元に関する因子尺度を構成することである。前の探索的因子分析から得られた,また多群同時因子分析を用いて男子生徒と女子生徒の2集団において因子的不変性が検証された,6因子が因子的真実性の原理による項目分析に適用された。因子的真実性係数の高い,6個の因子尺度と8個の因子下位尺度とが,構成された。教育的不決断次元と職業的不決断次元のこれらの尺度の意味,そして検証的因子分析と因子的真実性の原理による項目分析との結合の意味とが論じられた。

The purpose of this study was to construct the factorial scales of career indecision dimensions for junior high school male and female students. Six factors, which had been derived from a previous exploratory factor analysis and tested the factorial invariance for two subgroups of male and female students using a multi-sample simultaneous factor analysis, were applied for the item analysis by the principle of factor-trueness. Six factor scales and eight sub-factor scales were constructed with high coefficients of factor-trueness and factorial validity. Implications of these scales for educational indecision dimensions and vocational indecision dimensions, and the linkage use of the confirmatory factor analysis and the item analysis by the principle of factor-trueness were discussed.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ