EDBを利用した学習経路探索を支援するeシラバスシステムの構築  [in Japanese] Construction of e-syllabus supporting the discovery of learning path by using EDB  [in Japanese]

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Abstract

徳島大学では、教育・研究者情報データベース(EDB)が稼働しており、シラバスの作成やWeb閲覧に利用してきた。現在、教育を学習の基盤(教学インフラ)開発の1つとして、授業科目間の関連性を動的にグラフ表示する。eシラバスシステムの構築を行っている。eシラバスの構築にあたり、各授業科目のシラバスに、キーワード、先行科目、関連科目の3つの項目を新たに設けた。EDBのデータ保存形式であるXMLは汎用性が高く、1つのテキストファイルで構造化データを表現できるため、配布されるCD-ROMにそのまま格納することで、Webを介さずに科目間の関連性をグラフ表示可能である。eシラバスの実現により、ネットワークを介して学習計画や学習経路探索が支援され、シラバスの使い勝手が向上する。

In Tokushima University, the syllabus has been published and opened on the web using anEducator and Researcher Information Database (EDB). We are now developing an e-Syllabus systemthat represents graphically and dynamically the relationships between lectures. This developmentrepresents one of the improvements of infrastructure for education and learning. In order to constructthe e-Syllabus, three new columns have been added to each lecture of the syllabus: keywords,preceding lectures and relational lectures. XML is used as a storage format for EDB; it allows us torepresent the structured data within on a text file that can be stored on a CD-ROM. Thus, withoutaccessing the web, it is possible to represent graphically and discover the relations between thelectures. This representation of the syllabus supports the students in the discovery of learning-paths andthe definition of learning plan. Thus, the e-Syllabus system improves the convenience of using thesyllabus.

Journal

  • Journal of university education research

    Journal of university education research (3), 1-9, 2006-03

    徳島大学

Cited by:  2

Keywords

Codes

  • NII Article ID (NAID)
    40015824350
  • Text Lang
    JPN
  • Article Type
    Journal Article
  • Journal Type
    大学紀要
  • ISSN
    18811256
  • NDL Article ID
    9344129
  • NDL Source Classification
    ZF1(教育)
  • NDL Call No.
    Z71-R151
  • Data Source
    CJPref  NDL  IR 
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