小学生の情緒的および行動上の問題を予防するための心理教育的アプローチ

書誌事項

タイトル別名
  • Psychoeducational approach to prevent emotional and behavioral problems among forth graders in an elementary school
  • ショウガクセイ ノ ジョウチョテキ オヨビ コウドウジョウ ノ モンダイ オ ヨボウスル タメノ シンリ キョウイクテキ アプローチ

この論文をさがす

抄録

青少年の情緒的および行動上の問題を予防するための心理教育的アプローチとして、心の健康教室プログラム“サクセスフル・セルフ”を開発し、小学校高学年の児童、中学生を中心に実施している。本研究では、このプログラムを小学4年生に実施し、その評価を行った。プログラム前から後の心理社会的要因、情緒的および行動上の問題に関する要因の変化を検討したところ、男女とも「衝動性・攻撃性」、「いじめ」、「身体的いじめ加害」、「言語的いじめ加害」、「仲間はずれ加害」、「身体的いじめ被害」、「無視被害」、「仲間はずれ被害」、「夜遊び」、「落ち込み」、「泣く・泣きたい」、「不眠」において、有意な減少が見られた。プログラム後の児童の感想から、自己理解、他者理解、自分の気持ちを話して気分が楽になる体験の場になったことが示唆された。引き続きの検討が必要と考えられるが、本プログラムの祥がう4年生への学級での実施は可能で、主にいじめや抑うつ状態に建設的な変化をもたらすことが推測された。

A psychoeducational program entitled, "Successful Self", has been developed and administered to students from the fifth grade through junior high school grades to prevent emotional and behavioral problems. The objective of this study was to evaluate this program when administered to fourth grade elementary students. Emotional and behavioral problems including "aggressiveness and impulsiveness", "physical and verbal bullying", "staying out late at night", "depression", "sleeplessness", "exclusion", and "crying" significantly decreased from pre to post interventions. The students' impressions indicated that the program helped them better understand themselves as well as others in communicating their problematical feelings. It is suggested that this psychoeducational program be administered to fourth grade students in an effort to lessen bullying and depression.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ