企業の国際化における企業異質性と市場特性

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  • キギョウ ノ コクサイカ ニ オケル キギョウ イシツセイ ト シジョウ トクセイ

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Abstract

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本論文は市場特性が企業の国際化に与える影響を理論と実証の両面から検証する。日本企業に関する実証分析の結果は, (i)生産性の高い企業ほど, 多くの国で大規模な現地生産を行うこと, (ii)市場規模の拡大により, 海外生産企業数が増加し, 平均生産性が低下すること, (iii)市場間の距離が拡大するほど, 海外生産の生産性閾値が高まり, 企業数と生産額が減少すること, (iv)現実の海外生産企業数は予想値を下回り, 生産性がもたらす海外生産への影響は日米企業間に差異があることを示す。 This study validates the effects of market characteristics on the internationalization of companies from both theoretical and empirical perspectives. The result of the empirical analysis of Japanese companies reveals that (i) the higher the productivity of the company, the larger number of countries exists where large-scale local production occurs; (ii) with the expansion of the market, the number of overseas production companies increases, thus decreasing average productivity; (iii) the greater the distance between markets, the higher the productivity thresholds of overseas production and the lower the number of companies and production value; (iv) the actual number of overseas production companies falls below forecasted amounts, and the effects on overseas production generated by productivity differ between Japanese and American companies.

論説

Journal

  • 三田学会雑誌

    三田学会雑誌 102 (3), 475(41)-494(60), 2009-10

    慶應義塾経済学会

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