思考外化と知識共創によるメタ認知スキル育成プログラム

  • 瀬田 和久
    大阪府立大学大学院理学系研究科/現代システム科学域
  • 崔 亮
    北陸先端科学技術大学院大学知識科学研究科
  • 池田 満
    北陸先端科学技術大学院大学知識科学研究科
  • 松田 憲幸
    和歌山大学システム工学部
  • 岡本 真彦
    大阪府立大学人間社会学部/現代システム科学域

書誌事項

タイトル別名
  • Developing Thinking Skill Training Program for 1st Year Bachelor Students that Makes Thinking the Outside to Train Meta-cognitive Skill through Knowledge Co-creation Discussion
  • 思考外化と知識共創によるメタ認知スキル育成プログラム : 大学初年次生を対象として
  • シコウ ガイカ ト チシキ キョウソウ ニ ヨル メタ ニンチ スキル イクセイ プログラム : ダイガク ハツ ネンジセイ オ タイショウ ト シテ
  • ―大学初年次生を対象として―

この論文をさがす

抄録

<p>The authors hold the opinion that to acquire a skill for co-creating knowledge with others cooperatively, development of meta-cognitive skill is important, but to do so is not straightforward. Herein, we attempt to design thinking skill (particularly meta-cognitive skill) development curriculum for first year bachelor students based on the results obtained by two preceding studies we have performed so far for postgraduate education and those engaged with medical services. To deal effectively with new learning for first year bachelor students—“Thinking about thinking”—we designed a curriculum by which students are given knowledge co-creation program and thinking externally tool to devote attention to thinking process and to have bodily sensation of its meaning, and put it into practice. This paper describes learning model for thinking skill which is fundamental to appropriate curriculum designing and discusses design rationale of the curriculum conforming to it and usefulness of the learning program through examples of practice using thinking externally tool. Results show that the learning program developed in this study is useful for cultivating meta-cognitive skill of bachelor students.</p>

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ