数学教育における図式との相互作用による数学的思考の分析 ―記号論と身体化理論のネットワーク化を通した図式の意味について―

書誌事項

タイトル別名
  • Analysis of Mathematical Thinking through Interactions with a Diagram in Mathematics Education: The Meaning of a Diagram Obtained from the Networking between Semiotics and Embodiment
  • スウガク キョウイク ニ オケル ズシキ ト ノ ソウゴ サヨウ ニ ヨル スウガクテキ シコウ ノ ブンセキ : キゴウロン ト シンタイカ リロン ノ ネットワークカ オ トオシタ ズシキ ノ イミ ニ ツイテ

この論文をさがす

抄録

<p>   A diagram is a kind of an inscription.  In mathematics classroom, students think with different diagrams mathematically, so a diagram is considered a special type of an inscription, that is, it has an ability to enhance students’ mathematical thinking.  In this research, we focus on the meaning and function of a diagram, and the goal of this article is to analyze students’ mathematical thinking with a diagram from the several theoretical perspectives - semiotics and embodiment.  We assume that a diagram has a dual, complementary nature - cultural and cognitive - and it is the reason why we have chosen these theories.  By standing on these theoretical perspectives, we can really understand actual students’ mathematical thinking.</p><p>   The results obtained from discussions in this article demonstrate that a diagram has two important rules for construction and usage.  From the semiotic perspective, these are special characters to identify an inscription as a diagram; on the contrary, from the embodiment theory, these are based on or emerged from bodily actions as a certain typical pattern.</p><p>   Plus, we compared these perspectives by using the networking methodology.  Comparing with each other in the term of a basic principle, research question, methodology and result, we could describe some characters of mathematical thinking with a diagram such as:</p><p>● Mathematical thinking is a process to construct and use a diagram, while it is a process of diagramming.</p><p>● Mathematical thinking is directed by mathematical signs, while it is embodied.</p>

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ