疑似科学的言説に対する消費者リテラシー向上を目的としたオンライン教材の開発

書誌事項

タイトル別名
  • Development of Online Learning Materials for Improving Consumer Literacy on Pseudo-Scientific Discourse:
  • 疑似科学的言説に対する消費者リテラシー向上を目的としたオンライン教材の開発 : クラウドソーシングを用いたランダム化比較対照試験による検証
  • ギジ カガクテキ ゲンセツ ニ タイスル ショウヒシャ リテラシー コウジョウ オ モクテキ ト シタ オンライン キョウザイ ノ カイハツ : クラウドソーシング オ モチイタ ランダムカ ヒカク タイショウ シケン ニ ヨル ケンショウ
  • Verification by Randomized Controlled Trials Using Crowdsourcing
  • -クラウドソーシングを用いたランダム化比較対照試験による検証-

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抄録

In this study, we developed online learning materials with the aim of improving the scientific literacy of consumers, and verified the effect in Randomized Controlled Trials using crowdsourcing. Ten useful conditions were found to distinguish science from pseudo-science based on knowledge of scientific philosophy and science sociology. Three of these, Repeatability, Predictability and Public Openness, were selected as learning concepts. The result of the study showed a significant understanding for "concept explanation + developed material" for every condition, compared with "concept explanation alone". The maximum effect size of 0.54 was obtained for Public Openness, which suggests certain effectiveness in online learning of this concept.

収録刊行物

  • 消費者教育

    消費者教育 39 (0), 43-53, 2019

    日本消費者教育学会

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