『新古今和歌集』の配列に対する修辞技巧の役割 : 歌枕・体言止め・本歌取りを中心に The role of some rhetorical figures toward poem association and progression in Shinkokinwakashu, with particular regard to famous place names, nominal stops and allusive variations 新古今和歌集の配列に対する修辞技巧の役割 : 歌枕体言止め本歌取りを中心に

著者

    • ジョルダーノ, ジュセッペ

書誌事項

タイトル

『新古今和歌集』の配列に対する修辞技巧の役割 : 歌枕・体言止め・本歌取りを中心に

タイトル別名

The role of some rhetorical figures toward poem association and progression in Shinkokinwakashu, with particular regard to famous place names, nominal stops and allusive variations

タイトル別名

新古今和歌集の配列に対する修辞技巧の役割 : 歌枕体言止め本歌取りを中心に

著者名

ジョルダーノ, ジュセッペ

学位授与大学

同志社大学

取得学位

博士(国文学)

学位授与番号

甲第620号

学位授与年月日

2013-09-19

注記・抄録

収集根拠 : 博士論文(自動収集)

資料形態 : テキストデータ

コレクション : 国立国会図書館デジタルコレクション > デジタル化資料 > 博士論文

application/pdf

『新古今和歌集』が優れた作品である一因として、和歌の配列が挙げられる。本学位論文では、本家集における和歌の配列の仕組みを分析することにより、配列に見られる撰者たちの方針意図を解明する。とりわけ歌枕、体言止め、本歌取りの三つの修辞技巧に着目して、それらが和歌の配列に対して、重要な要素であることを解き明かす。

"Shinkokinwakashu", or “The New Kokinshū", is usually considered an extremely refined literary work, but the reason why is far from being just the quality of its single chosen poems. As a matter of fact, the excellence of this anthology is also given by the way the poems are organized in progression. In this dissertation, starting from a direct analisys of the poem sequences in the anthology, I tried to figure out what the motivation at the core of the compilers' choises was. In particular, I tried to clarify how famous place names, nominal stops and allusive variations convey a very profound sense of cohesiveness to some poem sequences.

Doctor of Philosophy in Japanese Literature

Doshisha University

source:https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/BB12864056/?lang=0

https://doors.doshisha.ac.jp/opac/opac_link/bibid/BB12864056/?lang=0

Shinkokinwakashu, or “The New Kokinshū", is usually considered an extremely refined literary work, but the reason why is far from being just the quality of its single chosen poems. As a matter of fact, the excellence of this anthology is also given by the way the poems are organized in progression. In this dissertation, starting from a direct analisys of the poem sequences in the anthology, I tried to figure out what the motivation at the core of the compilers' choises was. In particular, I tried to clarify how famous place names, nominal stops and allusive variations convey a very profound sense of cohesiveness to some poem sequences.

目次

  1. 2020-08-12 再収集
  2. 2020-08-12 再収集
199アクセス

各種コード

  • NII論文ID(NAID)
    500001915738
  • NII著者ID(NRID)
    • 8000002476732
  • DOI(JaLC)
  • DOI
  • 本文言語コード
    • jpn
  • データ提供元
    • 機関リポジトリ
    • NDLデジタルコレクション
ページトップへ