保育者の保育傾向を抽出できる発達記録システムの提案

書誌事項

タイトル別名
  • ホイクシャ ノ ホイク ケイコウ オ チュウシュツ デキル ハッタツ キロク システム ノ テイアン
  • A Development Record System Extracting Tendency of Childcare Activity of Nursery School Teachers
  • 社会活動支援

この論文をさがす

抄録

保育所では,子どもの発達状況を記録する「発達記録」の作成・保存が,厚生労働省の指導によって義務付けられている.発達記録については,作成・保存するための発達記録システムが数社から市販されている.しかし,既存の発達記録システムでは,子ども1人ひとりの発達傾向を表示するグラフ機能は持っているが,クラス全体の保育傾向を示す機能は持っていない.そこで,本論文では,保育者の保育傾向をグラフによって読み取ることのできる,発達記録システムを提案する.具体的には,ヴィゴツキーの発達の最近接領域理論を観察項目スコアの付与方法に適用する.これによって,発達記録を作成する際の項目間のスコア付与基準のバラツキを排除する.次に,発達記録データを主成分分析し,その第1主成分を保育者にフィードバックする.プロトタイプシステムを用いて評価データを取得し,その第1主成分を保育者に提示するとともに,グラウンデッド・セオリ・アプローチで分析した.その結果,第1主成分には保育者の視点が反映されることを確認できた.

Japanese nursery schools should record and keep the "development records" describing development status of each child. It is rare that the recorded data are used for the improvement of childcare activities. This paper pays attention to the fact that a single nursery teacher records development status of the all children in her/his class. Our assumption is that the tendency of childcare activity of each teacher will appear in his/her recorded data as a "bias."The first component of the principal component analysis were presented to the nursery teacher. The interview analysis by Grounded Theory Approach shows that the first component corresponds to the tendency of childcare activity. However, the nursery teacher has less conscious of the use of development records to improve the quality of childcare planning. Our proposed method proves the necessity of the change of this situation.

収録刊行物

被引用文献 (3)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ