China's intellectual dilemma : politics and university enrolment, 1949-1978
著者
書誌事項
China's intellectual dilemma : politics and university enrolment, 1949-1978
(Asian studies monographs, v. 1)
University of British Columbia Press, c1981
大学図書館所蔵 全8件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. [205]-208
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Educational issues are central to understanding China's moderndevelopment and the goals of Chinese society as a whole. In this firstfull-length study to relate China's educational system toChina's development strategy from 1949 to 1978, Taylor analysesthe difference between traditional Confucian concepts of education andthose of Marxist-Leninist ideology. He shows how the conflictingeducational philosophies of Mao Tse-tung and Liu Shao-ch'ireflected tension between egalitarian social goal and economicpriorities. This divergence led to the upheavals of the CulturalRevolution, struggles between the "Gang of Four" and the"bureaucratic moderates," and to events preceding the 1978National Convention. Broadly political in scope, this book is essential reading foranyone interested in China's role in the modern world.E
目次
List of Tables
Glossary
Preface
1 Historical Perspectives:Chinese Educational Philosophy
2 Chinese Education andSociety since 1949
3 Eligibility andPreparation of Candidates
4 The Administration ofUniversity Enrolment
5 The Selection System
6 The Elite-MassStructure
7 Revolution andCounter-Revolution
8 Beyond the CulturalRevolution: Reform and Reaction
9 The ProphetReinterpreted
Notes
Sources
Index
「Nielsen BookData」 より