Corneille, classicism and the ruses of symmetry
著者
書誌事項
Corneille, classicism and the ruses of symmetry
(Cambridge studies in French)
Cambridge University Press, 1986
大学図書館所蔵 全9件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 166-186
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Professor Greenberg's lucid study examines the themes of authority, power and sexuality in Corneille's major plays, drawing on the work of Foucault, and Freudian and feminist critics. He begins by considering the question of myth and of a 'pre-historical' cultural memory in Medee, and proceeds to a detailed analysis of each of the four best-known tragedies: Le Cid, Horace, Cinna, and Polyeucte. A concluding chapter discusses two middle-period plays and Surena, Corneille's last tragedy. Professor Greenberg argues that the formal symmetries of classical tragedy reflect a desire for control in the realm of both politics and sexuality. He also seeks to show how these principles of symmetry are challenged or undermined in various ways by the plays themselves. The result is an exacerbation of sexual and political desire which invests Cornelian tragedy with its peculiar power and involves us so deeply in its world.
目次
- Prefaces
- Introduction
- 1. Mythifying matrix: Corneille's Medee and the birth of tragedy
- 2. Le Cid: father/time
- 3. Horace, classicism and female trouble
- 4. Cinna: empty mirrors
- 5. Polyeucte: seeing is believing
- 6. Nicomede, Rodogune, Surena: monsters, melanchology and the end of the ancien regime
- Notes
- Index.
「Nielsen BookData」 より