Realism in nineteenth-century music
著者
書誌事項
Realism in nineteenth-century music
Cambridge University Press, 1985
- pbk.
- タイトル別名
-
Musikalischer Realismus
- 統一タイトル
-
Musikalischer Realismus
大学図書館所蔵 全9件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Translation of: Musikalischer Realismus
Bibliography: p. 124-127
Includes index
内容説明・目次
内容説明
The music of the nineteenth century was - and still is - thought of as a 'romantic' art, whereas the main current of the literature and fine arts of the age was 'realist' from about 1830. Yet some works are consistently described as 'realistic': Nusorgsky's Boris and Bizet's Carmen are only the most frequently cited examples. Professor Dahlhaus sets out the criteria of realism, with particular reference to French and German theorists and examines the extent to which they apply to music too. While his findings do not reverse the verdict that the music of the age was in general romantic, he demonstrates that musical realism consists in much more than imitation of natural sounds or tone-painting. The notes are revised here for the English-speaking reader.
目次
- Translator's note
- 1. Introduction
- 2. What is musical realism?
- 3. 'True reality' and music
- 4. The 'descriptive' and the 'ugly'
- 5. 'Bourgeois realism' and Biedermeier
- 6. Realism as rebellion
- 7. Anti-romanticism
- 8. Realism in Italian opera
- 9. Literature, history and 'history'
- 10. The 'musical novel'
- 11. Realistic melody and dramaturgical construction
- 12. The natural world and the 'folklike tone'
- 13. The dialectics of the concept of reality
- 14. Conclusion
- References
- Index.
「Nielsen BookData」 より