Political fiction and the historical imagination
著者
書誌事項
Political fiction and the historical imagination
Macmillan, 1990
大学図書館所蔵 全10件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 288-294
内容説明・目次
内容説明
This study gives insights into the process of "imagining history" and argues the case for a humanistic approach. It shows how writers have brought alive in their work an individual struggle to comprehend some of the most important political phenomena to the 2Oth century. Novelists are able to use empirical narratives as contexts within which they judge the robustness of competing constructions of historical reality. Dr Horsley examines ironic, comic, tragic and romantic departures from a simple, objective model of enquiry and asks how each mode helps to clarify problems of historical understanding. There is criticism of both British and American novels by Waugh, Conrad, Lawrence, Robert Penn Warren and Joseph Heller.
目次
- Part 1 "The end of clear thinking and the triumph of irrationalism" - British fiction, 1910-1940: Collingwood and Waugh - the philosopher's detective and Boot of the "Beast"
- irony as historical realism - "Under Western Eyes"
- jumping overboard - Lawrence, "Kangaroo", and the retreat from history. Part 2 All the king's and president's men - political intellectuals in post-war America: tragic knowledge and "The Earned Redemption" - the history lesson of "All the King's Men"
- Watergate and after - the good, the bad and the "Good as Gold".
「Nielsen BookData」 より