Painterly abstraction in modernist American poetry : the contemporaneity of modernism
著者
書誌事項
Painterly abstraction in modernist American poetry : the contemporaneity of modernism
(Cambridge studies in American literature and culture)
Cambridge University Press, 1989
大学図書館所蔵 全41件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 507-524
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Charles Altieri's book sets modernist American poetry in a precise cultural context by analysing how major poets reacted to the challenge posed by modernist painting's radical critique of traditional representational models for art. It argues that modernist poets have tended to resist the received values of their contemporary culture by finding idealising principles in modes of pure abstraction. It traces the use of such abstraction in literature from Wordsworth, through Baudelaire and Mallarme, to T. S. Eliot, William Carlos Williams, Marianne Moore, and Gertrude Stein. There are summary chapters also on Wallace Stevens and Ezra Pound, considerations of Cezanne and the Cubists, and a substantial theoretical discussion of the nature of abstract art.
目次
- 1. It must be abstract
- 2. Self-subsuming artifacts: the logic of constructivist abstraction
- 3. Knowledge enormous denies the god in me: abstraction and the Romantic tradition
- 4. Modernist irony and the Kantian heritage
- 5. Eliot's Symbolists subject as end and beginning
- 6. 'The abstraction of the artist': three painterly models for the constructivist will
- 7. Modes of abstraction in Modernist poetry
- 8. Modernist abstraction and Pound's first Cantos: the ethos for a new Renaissance
- 9. Why Stevens must be abstract
- 10. Afterword: the end(s) of Modernism.
「Nielsen BookData」 より