Educating the virtues : an essay on the philosophical psychology of moral development and education
著者
書誌事項
Educating the virtues : an essay on the philosophical psychology of moral development and education
Routledge, 1991
大学図書館所蔵 全20件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 271-287) and index
内容説明・目次
内容説明
This book seeks to outline and defend an approach to moral education based on the promotion of moral virtues. Starting from a critical appreciation of such past philosophers as Plato, Aristotle and Kant and of more recent developments in moral philosophy, it proceeds, by way of a survey of the social scientific perspectives on moral life of such theorists as Durkheim, Freud, Piaget and Kohlberg, to a full discussion of the nature and educational implications of the idea of a moral virtue. The third section of the work critically examines certain theses about moral virtue - that virtue may be explicated largely in terms of self-control, that all genuine virtues have the character of other-regarding obligations and that the main role of practical reason is to establish the basic principles of moral life. The combined conclusions of these discussions present a challenge to prevailing concepts of moral education. The virtues have begun to reclaim a central place in moral philosophy, and the author has written a work which will interest those concerned with problems of moral education, whether they are academic specialists in universities and colleges or educationalists.
「Nielsen BookData」 より