Social norms and economic institutions
著者
書誌事項
Social norms and economic institutions
University of Michigan Press, c1991
大学図書館所蔵 全23件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references
内容説明・目次
内容説明
Economists, philosophers, and legal scholars come together in Social Norms and Economic Institutions to examine how economists' rational decision-making models are influenced by ethical values and social norms.
Economists find it difficult to include considerations of ethical values and social norms in their behavioral models, for these factors are neither goods nor constraints in the usual sense. And, while custom and social norms influence individual behavior, economists have not determined how they affect aggregate economic outcomes. Editors Kenneth J. Koford and Jeffrey B. Miller argue persuasively that these powerful societal and cultural forces influence decision making in important ways that cannot be captured by models that take into account only self-interested behavior.
The contributors address such questions as how norms change, how a common sense of fairness can survive in a world of heterogeneous values, how such principles can help to determine appropriate penalties for corporate misconduct, and how fairness can be an important element in determining a "fair" bargaining equilibrium in contract negotiations.
Sociologists, philosophers, business ethicists, legal scholars, and economists alike will appreciate the value of this volume in enriching their understanding of how ethical values and social norms can be incorporated in standard behavioral models.
「Nielsen BookData」 より