Latin and vernacular poets of the Middle Ages
著者
書誌事項
Latin and vernacular poets of the Middle Ages
(Collected studies series, CS352)
Variorum , Gower Pub. Co., c1991
大学図書館所蔵 全15件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references and indexes
内容説明・目次
内容説明
This volume presents a series of penetrating analyses of particular poems and problems of literary history illustrating the many sides of medieval poetry and the interactions of learned, popular and courtly traditions. The first and longest essay, 'Waltharius-Gaiferos', aims to characterize the diverse treatments of one of the major European heroic themes - in modes that include lay and epic, saga and ballad, and range from pre-Carolingian times to the Renaissance. There follow three interrelated essays on the medieval transformations of Ovid, and a larger group devoted to close reading of medieval lyrics. After discussing some brilliant Latin compositions, of the 9th-12th centuries, both sacred and profane, and the work of two of the most captivating 'goliard' poets, Peter Dronke looks at the earliest formations of love-lyric in two vernaculars, Spanish and English. Finally, he explores the unique symbiosis of Latin and vernacular imagery in two key moments of Dante's Divine Comedy. Ce volume contient une serie d'analyses perspicaces de poemes specifiques et de certains problemes de l'histoire litteraire illustrant les multiples facettes de la poesie medievale et l'interaction des traditions erudites, populaires et courtoises. Le premier essai, "Waltharius-GaA-feros", tente de decrire les divers traitements de l'un des principaux themes heroA-ques europeens selon des modes qui incluent: le lai et l'epique, la saga et la ballade et qui s'etendent sur une periode allant de l'epoque pre-carolingienne A la Renaissance. Suivent trois articles correlatifs sur les adaptations medievales des textes d'Ovide, ainsi qu'un groupe d'etudes voue A la lecture detaillee de la poesie lyrique medievale. Apres avoir considere l'oeuvre de deux des plus passionnants poetes "goliards" et un certain nombre de remarquables compositions latines, sacrees et profanes, datant du 9e-12e siecles, Peter Dronke se tourne vers les pre
目次
- Contents: Waltharius-Gaiferos
- A note on Pamphilus
- Pseudo-Ovid, Facetus, and the Arts of Love
- Narrative and dialogue in medieval secular drama
- Towards the interpretation of the Leiden love-spell
- Virgines Caste
- Types of poetic art in tropes
- The interpretation of the Ripoll love-songs
- Nuevas observaciones sobre las jaryas mozA!rabes
- The art of the archpoet: 'Lingua Balbus'
- The lyrical compositions of Philip the Chancellor
- On the continuity of medieval English love-lyric
- The procession in Dante's Purgatorio
- Symbolism and structure in Paradisio XXX
- Indexes.
「Nielsen BookData」 より