Naked authority : the body in western painting, 1830-1908
著者
書誌事項
Naked authority : the body in western painting, 1830-1908
(Cambridge new art history and criticism)
Cambridge University Press, 1990
- : pbk
大学図書館所蔵 全8件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 151-157) and index
内容説明・目次
内容説明
The human body, particularly the female body in the nineteenth-century, is central to Western painting. Images such as Delacroix's Liberty on the Barricades and Manet's Le Dejeuner sur l'Herbe are so well known that the question of how the gendered body functions in them is often overlooked. In this detailed feminist art-historical study of the body in general and the nude in particular, Marcia Pointon explores the narrative structures of a series of major European and American paintings and other images, mapping her interpretations on the historiography of nineteenth-century painting and employing an innovative theoretical methodology to demonstrate how the visual representation of gendered bodies works to articulate power relations that are to be understood in terms of the symbolic and the psychic as part of the historical.
目次
- List of illustrations
- Acknowledgements
- Introduction
- 1. Reading the body: historiography and the case of the nude
- 2. Psychoanalysis and art history: Freud, Fried and Eakins
- 3. Liberty on the Barracades: Woman, politics and sexuality in Delacroix
- 4. Biography and the body in late Renoir
- 5. Interior portraits
- 6. Guess who's coming to lunch? Allegory and the body in Manet's Le Dejeuner sur l'Herbe
- Bibliography
- Index.
「Nielsen BookData」 より