Dance as text : ideologies of the baroque body
著者
書誌事項
Dance as text : ideologies of the baroque body
(RES monographs on anthropology and aesthetics)
Cambridge University Press, 1993
大学図書館所蔵 全23件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 225-236
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Dance as Text is an historical and theoretical examination of French court ballet over a hundred-year period, beginning in 1573, that spans the late Renaissance and the Baroque. Utilising aesthetic and ideological criteria, Mark Franko analyses court ballet librettos, contemporary performance theory, and related commentary on dance and movement in the literature of this period. Examining the formal choreographic apparatus that characterises late Valois and early Bourbon ballet spectacle, Franko argues that the evolving aesthetic ultimately reflected the political situation of the noble class, who devised and performed court ballets. Franko's analysis blends archival research with critical and cultural theory in order to re-situate the burlesque tradition in its politically volatile context.
目次
- Prologue: constructing the Baroque body
- 1. Writing dancing (1573)
- 2. Ut vox corpus (1581)
- 3. Interlude: Montaigne's dance (1580s)
- 4. Political erotics of burlesque ballet (1624-1627)
- 5. Moliere and textual closure: comedy-ballet (1661-1670)
- Epilogue: Repeatability, reconstruction and beyond
- Appendix 1. Notes on 'characters of dance'
- Appendix 2. Les Fees des Forests de Saint Germain: Synopsis
- Appendix 3. Lettres patentes pour L'Etablissement d'une Academie de Danse (1662)
- Appendix 4. The critical import of the Amerindian in French humanist and burlesque court ballets
- 5. Endnotes
- Bibliography.
「Nielsen BookData」 より