Struggling under the destructive glance : androgyny in the novels of Guy de Maupassant
著者
書誌事項
Struggling under the destructive glance : androgyny in the novels of Guy de Maupassant
(American university studies, Series II,
P. Lang, c1991
大学図書館所蔵 全2件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Revision of the author's thesis (Ph. D.)--Catholic University of America, 1985 under title: Androgyny in the novels of Guy de Maupassant
Includes bibliographical references (p. [127]-134)
内容説明・目次
内容説明
Struggling to free themselves from the controlling eye of the male, Maupassant's fictional heroines move from passive to more active forms of rebellion. Early heroines look inward to the world of dreams or turn their eye to a more sympathetic lover. Later heroines actively try to captivate the eye of the male, victimizing him in turn. In this aggressive game, however, the female protagonists risk losing their humanity.Pursuing this analysis, based on the combined approaches of the Geneva critic Jean Starobinski in L'Oeil vivant (1961) and the American critic Carolyn Heilbrun in Toward a Recognition of Androgyny (1974), Dr. Hartig challenges, through textual analyses of the novels in their chronological order, the prevailing critical opinion that the psychology of Maupassant's female characters undergoes no change.
目次
Contents: Part One: Maupassant and Androgyny: Shifting Patterns in His Life and Art - Part Two: The Women as Victim: The Women as Victimized by the Controlling Look of the Man - Part Three: The Man as Victim of the Immobilizing Eye of the Woman.
「Nielsen BookData」 より