Albrecht Altdorfer and the origins of landscape
著者
書誌事項
Albrecht Altdorfer and the origins of landscape
University of Chicago Press, c1993
大学図書館所蔵 全18件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 309-311
Includes index
内容説明・目次
内容説明
In the early 1500s, almost without warning, Albrecht Altdorfer promoted landscape from its traditionally supplementary role to the centre of the picture field. Christopher S. Wood shows how Altdorfer (c.1480-1538) transformed what had been the mere setting for sacred and historical figures into a principal venue for stylish draftsmanship and idiosyncratic painterly effects. In this English-language study of this artist, Wood investigates the historical conditions that supported the emergence of landscape as an independent genre in the time of Durer. He argues that Altdorfer's work is explicable neither in terms of the "descriptive" traditions of the Low Countries nor the "discursive" mode of contemporary Italian painting; rather, it registers a third possibility of deictic, or self-referential, practice. He also reveals that Altdorfer's forest scenes are far from doctrinally innocent: the forest that Altdorfer painted, drew, and etched is both a refuge from Christian rites and a mythical setting of idolatry.
Because of Altdorfer's influence on the next generation of German and Netherlandish artists, his work forms a crucial link between Northern religious imagery and the modern development of landscape as a genre.
「Nielsen BookData」 より