Rameau and musical thought in the Enlightenment
著者
書誌事項
Rameau and musical thought in the Enlightenment
(Cambridge studies in music theory and analysis, 4)
Cambridge University Press, 1993
- : hardback
大学図書館所蔵 全13件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 313-320) and indexes
内容説明・目次
内容説明
This is the first intellectual biography of the French composer and theorist Jean-Philippe Rameau. Rameau synthesised the vocabulary and grammar of musical practice into a concise scientific system, earning himself the popular title of 'Newton of the Arts'. Ranging widely over the musical and intellectual thought of the eighteenth century, Thomas Christensen is able to orient Rameau's accomplishments in the light of speculative and practical considerations of music theory as well as many of the scientific ideas current in the French Enlightenment. He shows how Rameau incorporates ideas ranging from neoplatonic thought and Cartesian mechanistic metaphysics to Locke's empirical psychology and Newtonian experimental science. Additional primary documents help clarify Rameau's fascinating and stormy relationship with the Encyclopedists, Diderot, Rousseau and d'Alembert.
目次
- List of illustrations
- Foreword by Ian Bent
- Acknowledgments
- Introduction
- 1. Rameau and the Enlightenment
- 2. Rameau as music theorist
- 3. Precursors of harmonic theory
- 4. The generative fundamental
- 5. The fundamental bass
- 6. The corps sonore
- 7. Mode and modulation
- 8. Rameau and the philosophes
- 9. D'Alembert
- 10. The final years
- Appendices
- Select bibliography
- Index of subjects
- Index of proper names.
「Nielsen BookData」 より