The Making of Bamana sculpture : creativity and gender
著者
書誌事項
The Making of Bamana sculpture : creativity and gender
(RES monographs on anthropology and aesthetics)
Cambridge University Press, 1994
大学図書館所蔵 全5件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 338-341) and index
内容説明・目次
内容説明
The Making of Bamana Sculpture describes both the techniques and the rituals used by Bamana blacksmiths in Mali, West Africa, when they carve sacred sculpture. Chronicling the process of decision-making that results in a commission, it provides a detailed account of the carving process and also analyses the meaning of this process. Sarah Brett-Smith demonstrates that Bamana sculptors compare the process of producing a ritual object both to sexual intercourse and to childbirth. Her study details how Bamana sculptors become 'great' artists, how this process requires a shift from a 'male' to a 'female' gender identity, and why the Bamana believe that the ambitious artist must make tragic sacrifices to win renown.
目次
- 1. The Bamana universe
- 2. The sculptor speaks with spirits: the other world
- 3. The human world
- 4. Trees and tools
- 5. Carving and aesthetics
- 6. Sacred secrets
- 7. 'The foundation of the world is with women'.
「Nielsen BookData」 より