The Gothic body : sexuality, materialism, and degeneration at the fin de siècle
著者
書誌事項
The Gothic body : sexuality, materialism, and degeneration at the fin de siècle
(Cambridge studies in nineteenth-century literature and culture, 8)
Cambridge University Press, 1996
大学図書館所蔵 全60件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 191-199
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Readers familiar with Dracula and The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde may not know that dozens of equally remarkable Gothic texts were written in Great Britain at the end of the nineteenth-century. This book accounts for the resurgence of Gothic, and its immense popularity, during the British fin de siecle. Kelly Hurley explores a key scenario that haunts the genre: the loss of a unified and stable human identity, and the emergence of a chaotic and transformative 'abhuman' identity in its place. She shows that such representations of Gothic bodies are strongly indebted to those found in nineteenth-century biology and social medicine, evolutionism, criminal anthropology, and degeneration theory. Gothic is revealed as a highly productive and speculative genre, standing in opportunistic relation to nineteenth-century scientific and social theories.
目次
- Introduction
- Part I. The Gothic Material World: 1. The revenge of matter
- 2. Symptomatic readings
- Part II. Gothic Bodies: 3. Evolutionism and the loss of human specificity
- 4. Entropic bodies
- 5. Chaotic bodies
- Part III. Gothic Sexualities: 6. Uncanny female interiors
- 7. Abjected masculinities
- Afterword
- 8. Narrative chaos.
「Nielsen BookData」 より