Eyes of love : the gaze in English and French paintings and novels, 1840-1900
著者
書誌事項
Eyes of love : the gaze in English and French paintings and novels, 1840-1900
(Picturing history series)
Reaktion Books, 1996
大学図書館所蔵 全18件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 246-275
Includes index
内容説明・目次
内容説明
In "King Cophetua and the Beggar Maid" Edward Burne-Jones shows the monarch in profile, looking up idolatrously at his beloved maiden. But she does not look down at him - she stares frontally, with wide-open hypnotic eyes. In Hardy's "Tess of the d'Urbervilles", Angel Clare gazes intently at Tess when preparing to propose. She looks away. This compositional pattern recurs frequently in English and French paintings and novels of the second half of the 19th century, in works by Rossetti and Renoir, Dickens and Zola, and numerous others. Stephen Kern identifies it in this book as a "propositional composition". A man in profile looks at a woman, who looks away from him and in the direction of the viewer. Kern aims to show how the frequency of the composition calls for a reconsideration of a widely held argument about "the gaze" - that women are merely passive erotic objects, while men are active erotic subjects. He argues that, compared with the eyes of men, the eyes of women are more visible, look out into a wider world, consider a more varied range of thoughts, and convey more profound, if not more intense, emotions.
「Nielsen BookData」 より