H.D. and the Victorian fin de siècle : gender, modernism, decadence
著者
書誌事項
H.D. and the Victorian fin de siècle : gender, modernism, decadence
(Cambridge studies in American literature and culture, [104])
Cambridge University Press, 1996
- : hardback
- : pbk
大学図書館所蔵 全37件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references and index
内容説明・目次
内容説明
H. D and the Victorian Fin de Siecle argues foremost that H. D. eluded the male modernist flight from Romantic 'effeminacy' and 'personality' by embracing the very cults of personality in the Decadent Romanticism of Oscar Wilde, A. C. Swinburne, Walter Pater and D. G. Rossetti that her male contemporaries most deplored: the cult of the demonic femme fatale and of the 'effeminate' Aesthete androgyne. H. D., Laity maintains, used these sexually aggressive masks to shape a female modernism that freely engaged female and male androgyny, homoeroticism, narcissism and maternal eroticism. Focusing on the early Sea Garden, the plays and poetry of the 1920s and her late epic Trilogy, H. D. and the Victorian Fin de Siecle demonstrates H. D.'s shift from the homoerotic 'white', vanishing tropology of the male androgyne fashioned by Pater and Wilde to the 'abject' monstrously sexual body of the Pre-Raphaelite and Decadent femme fatale.
目次
- Acknowledgements
- Introduction: Dramatis Personae: The Aesthete Androgyne and the Femme Fatale
- 1. The Rhetoric of Anti-Romanticism: gendered genealogies of male modernism
- 2. H. D.'s Early Decadent Masks and Images: HER
- Sea Garden
- Part I. The Aesthete Androgyne: 3. Writing the Decadent Boy Androgyne: Whiteness, Diaphaneite, Poikilia and Male Statuary
- 4. Across Gender, across Sexuality: H. D.'s male masking and the sexual narrative: Hippolytus Temporarizes, 'Heliodroa'
- Part II. The Femme Fatale: 5. Towards a Revised Myth of Origins: from the diaphanous androgyne to the abject femme fatale
- 6. From Agon to 'Heros Fatale': Pre-Raphaelite transformations of male modernism/modernity
- 7. Feminine Abjection and Trilogy
- Postscript
- Notes
- Index.
「Nielsen BookData」 より