Surrealist collage in text and image : dissecting the exquisite corpse
著者
書誌事項
Surrealist collage in text and image : dissecting the exquisite corpse
(Cambridge studies in French, 56)
Cambridge University Press, 1998
大学図書館所蔵 全6件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 215-228
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Elza Adamowicz presents an analysis of surrealist collage, both as a technique of cutting and pasting ready made material, and as a subversive and creative strategy. She considers verbal collage, pictorial collage, and the hybrids they generate, and discusses the works of Max Ernst and Andre Breton, as well as those of Aragon, Brunius, Eluard, Hugnet, Magritte, Peret, Styrsky and others. Focusing on the recycling of art-historical icons, the parodic reworking of narrative cliches, the concept of defamiliarisation of the banal, or the relations between part bodies and totalities, she offers close readings of individual collages, and links specific aspects of collage practice to central issues of surrealist aesthetic and political thought. Throughout this well illustrated study Adamowicz confronts the 'monstrous' nature of collage, grounded on excess and composed of irretrievable fragments and hovering signs.
目次
- List of illustrations
- Acknowledgements
- List of abbreviations
- 1. Beyond painting
- 2. Cutting
- 3. Pasting
- 4. Cocking a snook
- 5. Between Fantomas and Freud
- 6. Masking
- 7. The future of statues? 8. An impossible mosaic
- Notes
- Bibliography
- Index of surrealist collages
- Index.
「Nielsen BookData」 より