Rethinking the communicative turn : Adorno, Habermas, and the problem of communicative freedom
著者
書誌事項
Rethinking the communicative turn : Adorno, Habermas, and the problem of communicative freedom
(SUNY series in social and political thought)
State University of New York Press, c2001
- : pbk
大学図書館所蔵 全19件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Bibliography: p. 221-236
Includes index
内容説明・目次
内容説明
Contrasting aesthetic versus linguistic centered visions for critical theory and the analysis of contemporary democratic theory and society, Martin Morris draws special attention to the concept of communicative freedom. He problematizes the paradigm shift within critical theory from the "philosophy of the subject" to the communicative action theory championed by Jürgen Habermas by opposing Habermas's reconstruction of critical theory to that of Theodor W. Adorno.
目次
ACKNOWLEDGMENTS
ABBREVIATIONS
1. INTRODUCTION
1.1 The Frankfurt School and Habermas: A Snapshot View
1.2 Conflicting Paradigmatic Issues
2. CRITICAL THEORY AND THE ECLIPSE OF 'IDEOLOGY': THE EARLY FRANKFURT VISION AND ITS TRANSFORMATION
2.1 The Program of Critical Theory and the Problem of 'Ideology' Critique
2.2 The Dialectic of Enlightenment
2.3 Concluding Remarks
3. HABERMAS AND THE CRITIQUE OF REIFICATION
3.1 The Habermasian Critique of Reification in Late Capitalism
3.2 Capitalism and Social Crisis
3.3 Real Abstraction and Ideology
3.4 Concluding Remarks
4. FROM THE PURSUIT OF TRUTH TO THE PARADOXES OF APORIA AND CONTRADICTION: HABERMAS AND ADORNO
4.1 The Primacy of Language-Use
4.2 Validity and the Ethical Force of Language-Use
4.3 The Performative Contradiction in the Radical Critique of Domination
4.4 A Concluding Note on Contradiction and Dialectic
5. RECOVERING THE ETHICAL AND POLITICAL FORCE OF ADORNO'S AESTHETIC-CRITICAL THEORY
5.1 The Priority of the Object and the Passion for Critique
5.2 Language and the Subject: Adorno
5.3 Art and the Recovery of Negativity and Non-Identity: Toward a Politics of the 'Mimetic Shudder'
6. CONCLUSION
Notes
Bibliography
Index
「Nielsen BookData」 より