Kant, art, and art history : moments of discipline
著者
書誌事項
Kant, art, and art history : moments of discipline
Cambridge University Press, 2001
大学図書館所蔵 全14件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. 199-219) and index
内容説明・目次
内容説明
Kant, Art, and Art History is the first systematic study of Kant's reception of and influence on the visual arts and art history. Arguing against Kant's transcendental approach to aesthetic judgement, Cheetham examines five 'moments' of his influence, including the use of Kant's political writings among German-speaking artists and critics in Rome around 1800; the canonized patterns of Kant's reception in late nineteenth- and early twentieth-century art history, particularly in the work of Woelfflin and Panofsky; and the Kantian language in the criticism of Cubism. He also reassesses Clement Greenberg's famous reliance on Kant. The final chapter focuses on Kant's 'image', both in contemporary and posthumous portraits, with respect to his status as the image of philosophy within a disciplinary hierarchy. In Cheetham's reading, Kant emerges as a figure who has constantly erected and crossed the borders among art, its history, and philosophy.
目次
- 1. Introduction: bo(a)rders
- 2. Place and time: Kant in Rome c. 1800
- 3. The genealogy of authority: Kant and art's history in the twentieth century
- 4. The sublime is now (again): French theory/international art
- 5. Kant's skull: portraits and the image of philosophy, c. 1790-1990.
「Nielsen BookData」 より