The making of Shinkokinshū
著者
書誌事項
The making of Shinkokinshū
(Harvard East Asian monographs, 208)
Harvard University Asia Center , Distributed by Harvard University Press, 2002
大学図書館所蔵 全35件
  青森
  岩手
  宮城
  秋田
  山形
  福島
  茨城
  栃木
  群馬
  埼玉
  千葉
  東京
  神奈川
  新潟
  富山
  石川
  福井
  山梨
  長野
  岐阜
  静岡
  愛知
  三重
  滋賀
  京都
  大阪
  兵庫
  奈良
  和歌山
  鳥取
  島根
  岡山
  広島
  山口
  徳島
  香川
  愛媛
  高知
  福岡
  佐賀
  長崎
  熊本
  大分
  宮崎
  鹿児島
  沖縄
  韓国
  中国
  タイ
  イギリス
  ドイツ
  スイス
  フランス
  ベルギー
  オランダ
  スウェーデン
  ノルウェー
  アメリカ
注記
Includes bibliographical references (p. [445]-452) and indexes
内容説明・目次
内容説明
This study of the Japanese imperial court in the early thirteenth century focuses on the compilation of one of Japan's most important poetry collections, Shinkokinshu. Using personal diaries, court records, poetry texts, and literary treatises, Robert N. Huey reconstructs the process by which Retired Emperor Go-Toba brought together contending factions to produce this collection and laid the groundwork for his later attempt at imperial restoration. The work analyzes how poetic discourse of the imperial court animated both other kinds of writing and other activities. Finally, it underscores the inextricable ties between the writing of poetry and court politics.
Shinkokinshu-the "New Kokinshu"-has been viewed as a neo-classical effort. Reading history backward, scholars have often taken the work to be the outgrowth of a nostalgia for greatness presumed to have been lost in the wars of the origins of the collection. The author argues that the compilers of Shinkokinshu instead saw it as a "new" beginning, a revitalization and affirmation of courtly traditions, and not a reaction to loss. It is a dynamic collection, full of innovative, challenging poetry-not an elegy for a lost age.
「Nielsen BookData」 より